Sunday 2 December 2012

WABIL WALIDAINI IHSANA....

kadang bila kita mengukur rezeki yang ALLAH berikan buat kita rasanya tidak mampu kita sebagai hamba untuk membalasnya ...apatah lagi dengan sikap kita yang selalu tak kenang dek untung...selalu alpa atas  perintah dan ketaatan kita kepada ALLAH...
walau pun kita lalai
tapi ALLAH tetap menurunkan rezeki buat hamba2nya..
namun sejauh mana kita yakin dengan rezeki ALLAH...
ALHAMDULLILAH...
kehiidupan ku tidak lah semewah org lain..tapi bg diri ini...
terasa terlalu banyak yang dah ALLAH bg buat aku ,suami dan anak2...
cuma ...dalam minggu ini fikiranku ..selalu di terjah ..dengan ungkapan..
"sejauh mana kebajikan yang dah aku buat untuk ibu bapa termasuklah ibu bapa mertua ku"
dalam berlegar2 persoalan ini bermain.....
tiba2 ..
dapat panggilan dari bapa mertua ku di kampung....
aku anggap ianya satu panggilan yang menguji aku atas soalan kebajikan terhadap ibu bapa...
ALLAH uji kita berbagai cara...
melihat kita ...mensyukuri nikmatnya....
permintaan bapa mertua ku agak tidak masuk akal...
tapi itulah namanya ujian...nak lihat ...sejauh mana kebajikan yang sanggup anak2 korbankan untuk ibu bapa.
permintaan nya ..:mohon suamiku buat pijaman ..untuk tmembeli kereta...
aku agak terdiam..pada mulanya...
dan  syaitan mula memainkan peranan....
:aku mula bersuara .:kitakan blum ada rumah ...
nanti  sy takut kita nak buat pinjaman untuk loan buat rumah tak dapat....
hati ku saat itu hampir kecewa.....sbb bapa ku mahu mngunakan nama suamiku untuk buat pinjaman.
masyaALLAH ....berjayanya mainan syaitan buat isteri..kepada ssng suami yang mmempunyai tanggungjawab yang tinggi...terhadap kedua ibu bapanya.....
astagfirullah....3x
ya allah kenapa dengan aku ni...bisik hati ini...
mana persolan kebajikan terhadap ibu bapa yang aku nak tunaikan??
bapa ku bukannya minta menggunakan wang ringgit kami...
dia cuma meminta mengunakan nama sahaja...
aku terfikir..
manusia bukan mudah nak minta tolong kecuali dia benar2 memerlukan pertolongan.....
skali lagi sy bersuara..
abg ..sy minta maaf ...bantulah abah nak buat pinjaman...
rumah kita tu ..biarlah ...nor yakin ada rezeki ALLAH ...nanti..
aku anggap apa yang berlaku semuanya ada hikmah..yang ALLAH nak bagi...
bg ku setiap sesuatu yang berlaku ..yang kita tak bersedia melaluinya..pasti ada ganjaran besar yang menanti...
kalau ikutkan bnyak mana ibu bapa habiskan duit untuk kita ...dalam membesarkan kita...
dan banyak mana kita balas jasa ibu bapa kita??
dia (bapa mertua ku) sekadar mahu mngunakan nama suami ku...bukannya duit kami...
masyallah jahilnya aku..dalam hndak mngukur sesuatu....
dan insyALLAH suami ku sedang berusaha utuk ..memenuhi permintaan ayahnya yang tercinta...
semoga ALLAH permudahkan urusan kami.......

No comments:

Post a Comment