Saturday 10 November 2012

buat BSP...

hamil kali ni agak rumit sikit...
mungkin faktor umur..kot
bermula dari test minum air gula
AIR GULA
aku kene minum air gula selepas dua minggu buat buku merah buku kesihatan ibu mengandung di KK.
waktu tu masih dalam alahan ..masyaLLAH ..terpaksa menelan air gula yang pekat..sampai termuntah.
lepas dapat keputusan ... di sahkan kandungan gula dalam darah tinggi....
bermulah episod ulang alik ..kehospital untuk melihat kawalan diet harian ku.
BSP....
mula2 2 minggu skali
tapi sejak 34 minggu ni dah tiap2 minggu..
memandang gula dalam darah aku tak terkawal..hingga 9.aku diarahkan untuk mengambil insulin..
ok untuk bsp tu aku di arahkan berhenti makan malam pada jam 10 malam.
puasa sampai lah pagi ..pada jam 8 pagi ..ke klinik desa buat test.
selepas tu boleh makan ....sekadar sahajadan berhenti makan pada jam 9 pagi.
pada jam 10 pagi ke klinik lagi untuk penganbilan darah kali ke dua..seterusnya pada jam 2 petang ...dan last test pada jam 8 malam...bayangkan ulang alik....penatnya memang terasa.
ha ini lah BSP test.....

INSULIN..
alahai kene buat insulin..
setiap kali sebelum tidur 10 unit
dan waktu  pagi 7.30 -6 unit..
macammana caranya:
ok hospital dah  bekalkan pada kita pacagari ..
dan ubat insulin dan ianya selamat di gunakan.
setelah di tunjuk ajar oleh ahli farmasi ...
ku alhamdullilah berani mengunakannya.
ni lah insulin injection....<pinjamman je ni lepas bersalin kene pulangkan balik ke hospital klang>
DAN pagi ini...
aku keklinik..untuk buat bsp ..
yang sedihnya ..keputusannya mengecewakan...
6.3
di kira tak cantik....
aduh pen merah lagi.
sebenarnya aku tak buat insulin malam tadi .tu yang jadi macam ni...
makan malam tadi...pizza ,sup cendawan,sate....walah...walah ..memnglah tinggi gulanya.Hmmmmmmmmmmmm...

No comments:

Post a Comment